زبانشناسی کاربردی
فرزانه دهقان
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی پیشرفت از سطح مبتدی به مشارکتکنندهی دانشگاهی متخصص از دیدگاهی گفتمان-محور انجام شده است. با استفاده از یک طرح تحقیق مقطعی، محققان با پنج دانشجوی فارغ تحصیلات تکمیلی (از کارشناسی ارشد تا دکترا) از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بحث های آنلاین در تماس بودند. بر اساس ایده های بینامتنی و جامعهی عمل، نتایج ...
بیشتر
این مطالعه با هدف بررسی پیشرفت از سطح مبتدی به مشارکتکنندهی دانشگاهی متخصص از دیدگاهی گفتمان-محور انجام شده است. با استفاده از یک طرح تحقیق مقطعی، محققان با پنج دانشجوی فارغ تحصیلات تکمیلی (از کارشناسی ارشد تا دکترا) از طریق مصاحبه های نیمه ساختار یافته و بحث های آنلاین در تماس بودند. بر اساس ایده های بینامتنی و جامعهی عمل، نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل متن ، دو دسته از مراجع بینامتنی که مربوط به ایجاد دانش ژانر است را نشان میدهد: شیوه های متن محور (بر اساس اقتدار گفتمانی متون) و شیوه های متخصص محور (بر اساس اقتدار گفتمانی متخصصان). علاوه بر این، نویسندگان مبتدی وابستگی زیادی هم به شیوه های متن محور و هم متخصص محور داشتند، اما وابستگیهای متنمحور در بین آنها بیشتر متداول بود. همچنین، از آنجا که هویت حرفه ای جنبه مهمی از دانش ژانر است، دو هویت غیرحرفهای و مشارکت کننده در مورد این جامعه گفتمانی و مخاطبان آن شناسایی شد.در پایان، راهکارهایی برای بهبود شیوههای گفتمانی در یک جامعهی دانشگاهی خاص به منظور پیشرفت هویت حرفهای دانشجویان تازهکار در نوشتن تخصصی پیشنهاد شده است.